Elise, Lotus tarafından iki asırdır üretilen, iki kişilik, alüminyum şasi üzerine giydirilmiş kompozit kaporta ve dört silindirli bir motordan (Mk1’de Rover K Serisi, Mk2 ve Mk3’te Toyota ZZ ve ZR serileri) oluşan, ucuz, küçük ve çevik bir spor araba modeli. Elise, Lotus’u batmaktan kurtaran araç.

1993-96 arası Lotus’un sahibi olan Romano Artioli’nin bi torunu olur. Adını ‘Elise’ koyarlar. Bu sırada kötü finansal zamanlar geçiren Lotus’un ise kurtarıcı bir ürüne ihtiyacı vardır. Chapman felsefesiyle dünyanın en iyi direksiyon kontrolüne sahip aracını üretmeye karar verirler. Aracın adını da ‘Elise’ koyarlar.

Üretildiği ilk günden buyana aynı şasi ufak ufak modifiye edilerek kullanılıyor. Bu şasi 68 Kg ağırlığında (Alfa Romeo 4C’nin karbon tüp şasisi 65 kg ağırlığında, rijitliği bildirilmedi). Torsiyonel rijitliği ise 10,000 Nm/deg.

Birinci ve ikinci nesil gayet başarılı oldu. Şu an üçüncü nesil üretiliyor. Ayrıca Elise şu anda Birleşik Krallık’ta en yavaş değer kaybeden spor araba (ikincilik 458’in; Ferrari 458 %55.97 değer kaybı yaşadı, Elise ise %54.71).

M1CHAEL’ın en sevdiği.. bir S4 (Esprit) olsa da Elise de S1

Aracın sadece 2. nesli USA’de street-legal yani amerikanın gerektirdiği trafik düzenlemelerine uygun idi, 2020’de gelmesi planlanan 4. nesil Elise’in de USA’de street-legal olması bekleniyor (Mk4’ün Mk3’ten 100 kg daha ağır olması bekleniyor).



Elise GT1

Daha önceleri Esprit ile GT1 yarışlarında yarışan Lotus, kuralların değişmesiyle ve artan rekabetle birlikte başka bir yarış aracı üretmek zorunda kaldı. Yeterli kaynaklara sahip olamadığından, Elise şasisi üzerinde çokça oynayıp bir Amerikan V8’i (5.7 lt Chevy LT5) kullanma fikri kabul gördü. Önceki Esprit’te kullanılan 3.5 lt V8 güvenilir bir motor değildi. Ve zaten LT5 motorunda da Lotus mühendisliğinin büyük emeği vardı. Motor flat-plane crank ile revizyon edildi. Aracın üzerine karbon fiber bir kaporta giydirildi. Aracın gövdesi rakiplerininki gibi uzatılmıştı.

Bu sınıfta yarışabilmek için en az bir adet yol aracı üretmek zorunluydu. 7 adet Elise GT1 üretildi, 6’sı yarış için, 1’i de yol homologasyonu için. Yol aracında 3.5 litre V8 Esprit motoru kullanıldı. Şu an akıbeti bilinmiyor.

1997 sezonu yarışlarında da ortaya çıktığı üzere,  ne şasi, ne şanzıman, ne de motor GT1 sınıfı için yeteri kadar iyi değildi. Aynı zamanda yarış çok fazla masraf açtığından, Lotus çekilme kararı aldı.

Bir yarış takımı Elise GT1’lerden ikisini satın alıp aerodinamisini değiştirdi ve Viper’dan gelen 8 litre V10’u kullandı. Araçlara ‘Bitter GT1’ ismi takıldı. Ancak araçların ikisi de 98 GT’de bitiş çizgisine ulaşamadı.

Bitterler’den biri restore edildi ve halen satılık.

2003’te başka bir yarış takımı 5 numaralı Elise’i satın alıp tekrar yarışlara sokmak istedi ancak test sürüşünde şanzıman problemi yaşayınca vazgeçti.



340R

340R, 2000 yılında Elise üzerine özel bir kaporta giydirilmesiyle oluşmuş, 340 adet üretilmiş bir araç. Motor, normal Elise’te kullanılan Rover K motorunun biraz oynanmışı. Seçeneklere göre 177 veya 187 beygir üretiyor. Ağırlığı 701 Kg. Ton başı güç 252 hp. Araçlar road-legal yani sokakta sürülebilir.



Şu andaki Elise modelleri; 

– Elise Sport
Standart Elise modeli. 829 kg (kuru ağırlık), 134 hp (1.6 lt atmosferik motor), ton başı 168 hp güç.

– Elise Sport 220
Standart Elise’in motorunun 1.6’dan 1.8 hacme yükseltilmesi ve supercharger takılması ile oluşan motoru kullanan Elise. 877 kg, 217 hp, ton başı 257 hp.

– Elise Cup 250

Lotus’un motorsporları departmanı tarafından hazırlanan, pist odaklı (halen road-legal) Elise modeli. Yerini aldığı Cup 220’den aldığı motorla oynanarak (daha küçük supercharger kasnağı ve yeni ECU) 243 hp güç elde edilmiş. 220 Cup’tan 21 kg daha hafif; 931 kg. Ton başı güç 261 hp’ye çıkmış. Ön lastikler 220’ninkilerden birer inç daha kalın. 160 kmh’de 66 kg downforce üretebiliyor. 220 Cup’ın Hethel (Lotus test pisti) tur süresi 1.38 idi, 250’ninki 1:34.


– Elise 250 Special Edition
Cup 250’nin bazı özel opsiyonlarla seçilmiş versiyonu. Karbon fiber parçaların çokça kullanımı sayesinde ağırlık 899 kg’a düşmüş. Sadece 50 adet üretiliyor (satın alan olursa tabi ki).


– Elise Race 250
250’nin değişik süspansiyonlarla, kule gergisi, altı noktalı emniyet kemeri, takla kafesi, yangın söndürücü vs. gibi pist odaklı opsiyonları seçilebilen, sadece pistlerde kullanılabilen versiyonu. Hethel süresi 1.33.5, yani road-legal Cup 250’den sadece yarım saniye hızlı.


– Elise Sprint

Yakında çıkacak olup Sport ve Sport 220’nin yerini alacak Elise modeli(bir süreliğine hem sportlar hem sprintler üretilecek). Bu aracın gelmesi ile birlikte makyajlı ve makyajsız tüm Elise’ler 10’ar kg hafiflemiş. Sprint’ler ise standart Elise’lerden 26 kg daha hafif. Opsiyonlarla 5 kg daha diyet yapabiliyor. Yani bir önceki Elise’ten toplamda 41 kg daha hafif. Atmosferik olanı (1.6 lt, 136 PS) 798 kg kuru ağırlığa, supercharger’lı (1.8 lt, 220 PS) 845 kg kuru ağırlığa sahip.

Ağırlık kazanım listesi:
Lityum iyon akü: 9 kg
Karbon fiber koltuklar: 6 kg
Dövme alüminyum jantlar: 5 kg
Küçük karbon fiber parçalar: 6 kg
İki parçalı fren diskleri: 4 kg
Karbon fiber iç yan tampon: 0.8 kg
Yeni arka farlar (Evora’dan alınmış): 0.3 kg
Yeni vites dizaynı: 1 kg

Ve daha birçok ufak detayla birlikte 41 kg hafifleme…

Gözünüze az gibi görünebilir yada gerekli mi bu kadar şeye diyebilirsiniz ancak Colin Chapman’ın felsefi ürünü Lotus için hafiflik hayatidir…

 

40 Yorum

  1. @M1CHAEL, burdan devam.

    Adamı ayırmak gerekiyor işte. 3-5 pahalıya satacan ama kültürünü koruyacan. Kendine iyi kötü bir tarz yaratacaksın. Lotus’lar şöyledir, onlarda şu vardır diyecekler, Citr. C5 gibi.

    • Valla kuzenim demişti daha pahalı olsaydı alamazdım. Zaten yürütmek için bir dünya harcıyorum.
      Okula, işe gittiğimde millet bakıyor [germany] anlamsız anlamsız nasıl piniyor iniyorsun buna diyor demişti.
      Yani sana göre herkes ehl-i cehalet haline geliyor. Şimdi bu dünyaya karşı nasıl kültür koruyacaksın. Ya zıçarım kafanıza aklınıza deyip çekip gidecen yada dönüşüp huylarına suylarına gidecen. Yani merdiven altına inecen…
      Eh dünyada merdiven altı üretim tutuluyor çünkü. Sonra bu rakı, fiski beni çarptı cebimi sarstı çarpar tabi…
      Bi uçağın arkasına C5 diye pankart assan dünyayı dolaştırsan %99,8 inin aklına corvette c5 gelmez zaten. Fransız C5’i yeni model mi çıkarıyor acaba derler.

      • Pahalı olursa başkası alır merak etme. Abartmadığın ve katma değer kattığın sürece sorun değil. Bak Porsche yanlış tasarım önden kaymalı kurbağaları yıllardır ‘kültür’ diye iteliyor. Yarışmaya gelince mid engine…

          • Tamam da, böyle giderse hiçbir şey elde edemeden batacak. Porsche, Lambo isteniyor, hastaları tutkunları var ki elde tutuluyor. Lotus’un tutkunu kaç tane? Porsche kadar olması lazım ki, dev himayesinde olsa bile yatırım alıp devam etsin.

            Hacimli satıp kar edecem diyorsan ön çeker çelik şasiye döner o iş. Yoksa mafiş.

          • Şimdi bi bakayım dedim UK fiyatlarına;

            Elise Sprint: £37,300
            Exige Sport 350: £67,200

            Ford Mustang GT: £38,095
            Ford Focus RS: £32,265
            Ford Mondeo titanyum 2.0 dizel otomatik: £26,895

            Ucuz da sayılmazmış hani. Tabi Porsche’den ucuz.

            Porsche 718: £42,897 (en ucuzu)
            Porsche 911 Carrera: £77,891 (en ucuzu)

            • Baz fiyatlara bakarsan daha önce dediğim hafif sport’lar bir birine yakın, piyasa rakibi olarak görünür. Bu uzun zamandır bu şekilde. Artış yönünden misal 10 yıl önceye göre yukarısı 5-8k € arttıysa 1,5-2k € artış yaşadılar.
              Yukarılara çıkınca iş bu sefer malzeme konuşmaya geliyor yine de Lotus’lar varlık şartlarına göre ucuz kalıyor. Baz modellerini al Focus’dan ucuzlar. Doldurursan da bu sefer altına Focus RS den iyi birşey gelir.
              Piyasa ortalamada belli olmasına rağmen bazı ürünler varlıkları ile değerlendirilir mesela shooting brake’lerin fazla değer basması, bazı hafif sport donanımlı listesinin basması gibi.
              Porsche’ta da ayrıntılı bakarsan fiyatların sadece perf. segmentine göre değil görece az farklar olsa bile üretim adetlerine göre değiştiğini görürsün.
              Yüklü bir lotus’un yüklü bir M veya Porsche dan daha ucuza gelmesi yine büyük olay bir de eline çok daha sert bir makine geçmiş oluyor. Ona göre o markalara göre işletim zorlukları da var tabi ki sonuçta kısıtlı bant üretimi birşeye müşteri oluyorsun.

              Yukarısı ise; Lotus’un tutkunları da çok bu ülkede bilinmiyor sadece. Porsche kadar olmaz çünkü segment ve öznitelik farkı var. Yüksek adetli bir Esprit kararı alırsan olur ancak bazı şeyler ancak mevcut Lotus da onları kaldırabilecek vaziyette değil. Porsche dediğin marka biliyorsun batmış durumda geçmişte Lotus’un Proton’a karşı serbest olması gibi serbestti ancak uzun zamandır değiller. Yukardan gelen parayla yapıyorlar herşeyi. Sen aynısını Lotus için istersen bu sefer para için SUV üretmesini ister yeni paralı sahibi. Çünkü derdi maddi karşılığını almak olur. Bu Lotus, Pagani gibi şeyler için ölüm. Lotus’un yüksek adetli seri üretim yapabilecek bir fabrika ağı zaten yok. Lamboyu işletmek bugün çok ucuz ama şu haliyle Lotus’u değil.
              Lotus’u zaten herkese satamayacaksın Radical’i satabiliyor musun hayır çoğunluk Porsche, Lambo müşterisi iç donanımı, ihtişamı için alıyor Lotus’un felsefesi hafiflik ve sert’lik yani kulvarı farklı. Bana Evora çok cazip gelmiyor mesela olağan sport’lara konfor yönünden yakın ancak Lotus’un varlık ruhu eksik o araçta herhangi bir orta güçlü sport gibi…
              Bas parayı Lotus’a Venom da yaptıkları gibi Lambo’dan 2 kat daha iyi makine yapsın sana. Ama yok işte öyle bir dünya. Bilindik F1 markaları cesaret edemiyorken adamlar Exos F1 şasisi yapıp hazır müşteriye sattılar.
              Lotus biraz da bu günlere malezyalıların elinde oyalanmaktan geldi şimdi topun ucundalar ama yok olmaması dünya için iyi.

            • Hocam Porşe fiyatları Lotus’a yakın da, opsiyonları ekleyince 2 katına çıkıyor Porşe fiyatları biliyorsun, Porşe opsiyonlardan vuruyor. Gazetecilerin eline de en dolusunu veriyorlar, gazeteciler base price’a bakıp bu fiyata ferrari’ye kafa tutuyor diyorlar. bugünler de lotus ta opsiyon fiyatlarını yükseltmeye gidiyor ama şu anki yükselmiş ops fiyatları porşelerinkinin yarısı kadar değil. ayrıca porşenin gt’lerden para kazanmak gibi bi derdi de yok. lotus un var.
              https://www.youtube.com/watch?v=MNcxcs6-43w

              michael abi, evorayı şu an beğenmiyorsun anlıyorum ama bi esprit olsaydı evora şasisinde olacaktı. belki 450 ps bi evora gelir kim bilir. şu an lotusn ürettiği en ağır araba evora 400, 1395 kg, iyi bence. normal evora ve evora s’e(ki artık üretilmiyirlar,sadece 400/410 evora üretiliyor artık) senin baktığın gibi bakıyorum da 400/410 gayet iyi, ellerinden geleni yapıyorlar o motorla. ayrıca usada tek street legal olan evora, biraz markayı canlı tutuyor.

              • 🙂
                Benim için evora fazla coupe. O ayarda ağırlık feda edilemeyecek birşey. Mesela 420-450 ‘lik se7en hayal etmişimdir ama LS V8 ağırlığıyla da etmemişimdir.
                Olay güç değil yani iş güce girdiğinde tatmin bandı çok ilerliyor. 458 bile kısa sürede hafif gelmeye başlıyor insanlara.

                Diğerlerinin street-legal olmamasının tam olarak nedeni nedir? geçmişte çok hafif lotus vardı orada.

                Aslında aşağıda ki yaklaşımın tam tersi de olabilir. Sıklıkla daha kolay sert olabilen araç daha çok kendini sertliğe karşı tutamamayı getirebilir. Bu da daha çok lastik, daha hızlı debriyaj, sağda solda daha fazla erimiş asfalt, daha aşınmış direksiyon felan manasına gelebilir. 🙂
                Ha parçada, serviste de kazanırsın o ayrı. Almanlar gibi 5 €’luk sensörü 3k € ‘a kitlemeye kalkmazlar 300 €’a kitlerler. 🙂

                İşte o yüzden bir Ferrari sahibi olmak akıl bulandırıcı, mantık yıkıcıdır baş edemezsen alırsın bir Turbo S, GTR Nismo ferah ferah takılırsın. Ancak işte o harcayabilmenin ihtişamı hep eksik kalır.:) İşte o yüzden Aventador sahipleri hep merak etmiştir Enzo da böyle mi… nasıl acaba..

                • Elise S2 vardı street legal. Şimdikiler neden yok tam olarak bilmiyorum ama, usa güvenlik kurallarının eu’nunkinden daha sıkı olduğunu ve daha sık güncellendiğini biliyorum. evora’ya yan airbag ekleyip satıyorlar, bu da 10 kg gibi bi fark yapıyormuş.
                  Bu arada xrabit, cevap aldım dry sump ile ilgili:
                  ‘Çoğu yol aracı gibi Lotus’ların yol araçları da wet sump. İlk 140 turbo esprit dry sump’tı, ondan sonrakiler maliyetten dolayı wet sump’a geçti. Lotus exige mk2 neslinde 240R’ı çıkardı, 240R ve ondan sonra üretilen tüm exige mk2’ler accusump ile çıktı. Dry sump’ın biraz daha basiti denilebilir, yedek bir depo ile yüksek g’lerde yağ akışını koruyor. exige v6 cup’lar bi wet sump türü olan baffled sump’a sahipti, yine dry sump’ın işlevini görmek için. en sonki 380 cup ta baffled sump ile geliyor.

              • Eyvallah. Dry sump olayını ağırlık merkezi açısından sormuştum. Sanırsam şasi-şanzıman montajı da etkili bunda, öyle tasarlanmıştır.

                Amerikada legal olmaması ABS, ESP (var mı bilmiyorum) veya hidrolik direksiyonla ilgili olabilir. Kaza testleri de daha ağır tabi.

    • Evet var ama hepsinde var mı bilmiyorum. Eski rover, toyota ünitelerinin çoğu aplikasyonu zaten dry’lı. Eski Esprit sonradan turbolarının hepsinde vardı. Artık daha ayrıntılısını Onur lotus forumlarından araştırıp söyler hangilerinde var hangilerinde yok. Benim denk geldiklerimin hepsi race packet olabilir.

                • İşe gidip gelmek için Focus’a ne gerek var ailecek mi gidiyor ofise iyi SW alsın karılarının çeyizini de götürsün bari [TR de olmayan SW kültürü]. Hem focus daha pahalı.. KA, Fiesta, [F]or[F]our neyine yetmiyor hadi yetmedi alırsın bi elise azcık kırışır üstün kavşaklardan tatlı tatlı gitmek hakkı olmaz mı insanın… Olmaz niye çünkü o kalaslar için sport RCZ den başlar.
                  Adam günlüğe almış bmw 1 boş dizel [o da RWD bu ülkede başka olmadığı için] bakıyorsun lastiklerin yanakları erimiş 🙂 millet de sanıyor ki paso 458 le geziyor ne gerek var tatlı tatlı işine gücüne gidiyor işte. Olsa bi elise alacakta yok napsın.
                  Velhasıl mirim ne fiyat ne varlık önemli bu insanlar için varsa yoksa laf, reklam… Dünyada mal dan anlayan sayısı %1 bile değil adamlar napsın bakıyoruz youtuber’a 3 tane lotus’u var adam daha ne kadar sırtlamaya çalışsın markayı.
                  Gün gelecek lotus batmamış olacak ama o gün önden çeker SUV yapıyor olacak. İşte o zaman duyacak insanlar vaay lotus beh çok iyi gidiyor…
                  Compact SUV diye birşey var yahu bu dünyada bu kadar mı mal olur ayran gönüllü olur insanlık sorsan dağda bayırda yaşadığını sanıyor şehirli dağ ayısı 🙂 neymiş az yaksın diye 1.4 ünü alıyor 300 kilo şişirilmiş şeyi. hepsi bahane eee sokak itlerine yukardan bakmak hoşuna gidiyor Zeus tanrıcığı zannediyor kendisini…
                  🙂
                  Daha Sequential gear. nedir bilmeyen 10 yıldır F1 izleyen var yahu yani evet ölmeli batmalı bir an önce bazı şeyler.
                  😀

    • Hocam exige’te baffled sump opsiyon olarak varmış. elise/evora bilmiyorum.
      ha müşteriyle dalga geçme konusundaysa, eliselerin bazıları, exigeler ve evoralar çift salıncaklı süspansiyonla geliyor, yeni 911 gt3 bile macpherson kullanırken.

  2. Bazı şeylerin ilkinin bir başka olması gibi.. genel de ilk olanlar yeterli gelmez olgunlaşma ister ama Elise de en güzeli S1 idi. Çizgilerinden, sesine kadar. Track day body kitsiz hali bile sonrakilerden güzeldi burun, omuz çizgilerinden arka kavuşumuna kadar… Önce farların içine ettiler bakıldığında GT1’inkiler de ne kadar güzel görünüyor. Porsche yıllarca buradan kazandı…

    Elise nedir… En mükemmel yürüyeni ve sequential imkanını en ucuza alabileceğiniz araçtır dünya ölçeğinde.
    BMW’ciler bile pek bilmez halini ahvalini.
    Piyasa rakipleri MX5, mevcutta GT86 (geçmişte Celica) ve bom boş Cayman’dır. Geçmişte fiyat rakibi olmayan Audi TT, 370z ile çok kıyaslandı. Dengi olamasalar da bu ne kadar iyi bir otomobil olduğunu gösterir. Se7en ile birlikt Elise 2. elde dahi sürüş keyfi otomobillerinde ilk sırayı alır tabi RCZ gibi çöplere sport gözüyle bakan dünya bundan anlamıyor.

  3. Elinize sağlık.

    Mk4’ün Mk3’ten 100 kg daha ağır olması bekleniyor

    Hafiflik ekle’ye ne oldu? Negatif hafiflik eklenmiş 😀

    Şimdi Exige ile Elise’nin dingil mesafelerine baktım da, 7mm ne fark var sadece. İlginç.

    • Sağol hocam.
      Mecburlar sonuçta yapacak bir şey yok. 2020’de elise ve exige aynı şaside üretilecek. Şasi güçlendirilecek muhtemelen, çünkü 450 hp biturbo v6 exige varmış kafalarında 2020’ye. Muhtemelen güçlerine göre range’i ortadan ikiye bölüp alta elise üste exige derler.
      Ayrıca v6 motorlar(exige ve evora) turbolanacak 2020’de maalesef. Şu ses gidecek yani: https://youtu.be/3VpOgyXpfpE?t=929

      • Vay anasını sese bak, öyle ses çıkacağını tahmin etmemiştim keratadan.

        Ford GT için de benzer şeyler söylüyorlar, onun yanında diğer supercar’lar aile arabası kalıyor, her şeyi sertliğinde ve hafifliğinde diyorlar. İncelemek lazım.

        • standart egzoz bi de o :d exige 380’lerin egzozu evora 400’den alınma. bazı pistler sıkıntı çıkarıyorlarmış artık exige’lere sesten dolayı. millet silencer felan üretmeye başladı.

          o motor yakışmadı ama hocam gt’ye. mustang’te v8 varken ford gt’de isterse quadturbo olsun v6’nın işi yok. sesi yüksek ama güzel değil. aerodinami için yaptık v6 koyduk diyorlar(bildiğin gibi arka çamurluğun çarprazı delik, motor yeri küçük).

YORUM YAP [Yorumunuz bizim için önemli!]